Naturpark Lillebælt AR er en nyudviklet app til interaktiv læring.
Appen introducerer 3D-modeller af en del de planter, fisk, krebsdyr og pattedyr, der lever i Lillebælt. Alle modeller er lavet med lysende faktapunkter, som man kan trykke på, hvorefter man kan læse en infoboks om dyret eller planten. Infobokse er tosprogede og har desuden en lydside på både dansk og engelsk, så alle kan være med, om man selv vil læse eller have læst op.
Efter udforskningen af f.eks. en spættet sæl eller en tangnål, kan brugeren deltage i en quiz om dyret eller planten. Svarer brugeren tilpas meget rigtigt, samles der flere og flere medaljer.

Medaljer i AR appen
Digital, tværmediel læring
AR er forkortelsen for Augmented Reality. Det er en digital metode, hvor man kan udviske, udforske eller skubbe grænsen mellem det digitale og det virkelige – og det er det, appen også kan byde på. Alle dyr og planter kan placeres digitalt på bordet via telefon eller tablet og udforskes i større format, helt tæt på. Det giver oplevelsen mere indlevelse og brugeren får endnu mere lyst til at komme ud og finde planterne eller måske dyrene ude i virkeligheden.
Appen gør brug af tværmediel læring, og er et spændende nyt læringsredskab, som hovedsagelig er målrettet udskolingselever, og som naturparkens naturvejledere glæder sig til at tage i brug efter sommerferien. Det er en opfølger til Naturparkens Virtual Reality-oplevelse fra 2023, som over 1.000 skoleelever indtil videre har prøvet sammen med naturvejlederne.
Naturpark Lillebælt har i dette projekt igen samarbejdet med odenseanske IT-virksomhed Innopixel.
Appen er gratis og tilgængelig for alle på Google Play Store og App Store. Find links til naturparkens VR og AR univers ved at trykke her.
Projektet er støttet af Google Data Center Action Grant.

Naturpark Lillebælt AR app logo