Det tog længere tid end forventet, men nu er der mærket 88 torsk i Lillebælt, som bliver fulgt nøje de næste 3 måneder.

Tak til fiskerne!
Målet var i maj/juni at fange 100 torsk i Tybrind Vig-området, hvor der er udlagt et nyt stenrev målrettet torsk og etableret et frivilligt fiskereservat. Det var dog ikke nemt at fange torskene. De lokale fiskere måtte lægge mange kræfter i for at fange nok til undersøgelserne. 88 stk. blev det til. Ph.d.-studerende Marie Hartlev Frausing fr DTU Aqua siger:

• Stor tak til de fiskere, som har hjulpet os. Især fritidsfisker Ib Jensen har lagt mange timer i det her. Vi kunne ikke fange 100, men 88 er nok til, at vi kan få valide data og kan få resultater der kan bruges. Det er fedt, at vi er sammen om at blive klogere på vores natur-projekter i havet og hvilke effekter de har på fx torsk.

Formålet er mere liv og mere viden
Der blev som del af projektet Bælt i Balance i 2023 udlagt omkring 5.400 tons sten fra Norge på 6-8 meters dybde i Tybrind Vig. Det nye stenrev skal være et nyt levested for dyr og planter, særligt torsk. Ved at frede det og 830 ha hav i 5 år for fiskeri håber aktørerne i lokalområdet, at få flere fisk især torsk tilbage til området og at blive klogere på effekterne af stenrevet og fredningen.

Effekterne måles med sendere og mikrofoner
Effekterne bliver målt ved at de 88 torsk bliver udstyret med en lille cylinderformet sender, som udsender et akustisk signal, som bliver opfanget af lytteposter med mikrofoner. Dermed vil forskerne fra DTU Aqua kunne spore fiskenes bevægelsesmønstre med en højere detaljegrad end tidligere studier. Marie Hartlev Frausing forventer, at torskene helst vil være ved stenrevet:

• Det bliver meget spændende at se data. Selvom stenrevet kun er 1,5 år gammelt og dermed ikke har meget tang på endnu, så har tidligere studier vist, at torskene elsker stenrev, fordi der er flere småfisk og mulighed for at gemme sig for rovdyr og spare energi.

Et stenrev tager ofte op til 10 år før det er modent og i økologisk balance, fx fyldt med tangskove og muslinger. Det viser tidligere studier fra bl.a. Læsø Trindel.

Stenrevet og fredningen af Tybrind Vig er del af projektet Bælt i Balance
De tre kommuner i Naturpark Lillebælt har igangsat projektet ”Bælt i Balance” i samarbejde med forskningsinstitutioner og frivillige og med støtte fra: Nordea-fonden, VELUX FONDEN og Friluftsrådet. Aarhus Universitet er i gang med undersøgelser af marsvin i samme område som DTU Aqua, så vi får viden både om fisk og hvalers adfærd i Tybrind Vig.

Hør mere om projektet på Klimafolkemødet i Middelfart torsdag 29, august
Du kan høre Marie og sekretariatschef for Naturpark Lillebælt, Niels Ole Præstbro, fortælle mere om projektet på Klimafolkemødet. Det bliver på gul scene torsdag d. 29. august kl. 13.15 – 13.45.

Se også mere her. Torskestenrev – Naturpark Lillebælt (naturparklillebaelt.dk)