Fredericia Kommune har taget et vigtigt skridt for at beskytte og forbedre de lokale havmiljøer ved at engagere sig i projektet Sund Vejle Fjord, hvor der nu etableres det første biogene rev i Naturpark Lillebælt. Samarbejdet med Vejle Kommune har til formål at forbedre fjordens økosystem, med fokus på udfordringerne i fjorden, herunder iltsvind og manglende levesteder.

Fredericia Kommune, som allerede er dybt engageret i arbejdet med havmiljøet gennem Naturpark Lillebælt, bidrager nu aktivt til projektet med fokus på at forbedre vandkvaliteten og genoprette levesteder for fisk og andre marine arter.

En central del af projektet er arbejdet med muslingebanker, såkaldte biogene rev. Muslingebanker skaber levesteder for småfisk og krebsdyr og er afgørende for at bevare en sund biodiversitet i fjorden. Gennem projektet vil der blive fokuseret på at styrke eksisterende muslingebanker og etablere nye, hvilket vil være et stort skridt i retning af at genoprette balancen i fjorden.

Muslingehøst i Vejle Fjord

Muslinger fungerer også som naturlige vandfiltre. Muslinger optager næringsstoffer som kvælstof og fosfor, som ellers kunne forværre iltsvindet, og hjælper samtidig med at fjerne partikler og alger fra vandet. Dette bidrager til klarere vand i fjorden, som gavner både udbredelse af tang og ålegræs samt dyrelivet i det lokale økosystem.

Der er etableret biogene rev flere steder i fjorden. Kortet nedenfor viser de to, som ligger inden for naturparken. Der er udlagt ca. 100 tons muslinger fordelt på hhv. 4 hektar muslinger ud for Bøgeskov og 1,5 hektar ud for Flansbæk. Begge rev er på 4-6 m dybde.

De 2 første biogene rev i Naturpark Lillebælt ligger ved Bøgeskov og Flansbæk

Fredericia Kommunes engagement i Sund Vejle Fjord ses som en naturlig forlængelse af kommunens engagement i Naturpark Lillebælt sammen med Middelfart og Kolding kommuner, og vi ser frem til at følge de positive resultater, som projektet vil bringe både for naturen og de mange mennesker, der nyder fjordens og Lillebælts unikke miljø.