Partnere for et bælt i balance

0 kg

Naturpark Lillebælt har en tæt bestand af verdens mindste hval, et af landets vigtigste yngle- og rasteområder for fugle knyttet til kyst samt landskabelige naturområder af særlig høj naturmæssig værdi.

De seneste år er opmærksomheden på tilstanden i Lillebælts havmiljø forøget, og betingelserne for fisk, hvaler og det resterende økosystem er under pres.

Skal vi have et Lillebælt der er i balance, skal vi gøre en fælles indsats nu!

Derfor vil naturparkens turisme- og oplevelsespartnere hjælpe til med at bringe Lillebælt mod en bedre balance, så du også i fremtiden kan nyde godt at Lillebælts herligheder.

Tre tiltag med partnerne for et Lillebælt i balance

*Projektet gik i gang i Juni 2021 – seneste måling i januar 2024

Så mange penge har vores partnere hidtil indsamlet til marsvinefonden

Hjælp hvalerne i Lillebælt

#støtmarsvin

Nogle af vores partnere sælger et marsvin-tøjdyr og når du køber et hos dem, giver vi sammen med Wild Republic, mindst 26 kroner per solgt marsvin til Naturpark Lillebælts marsvinefond. Fonden støtter projekter som hjælper hvaler og fisk i Lillebælt. Se hvor du kan købe marsvin-tøjdyret henne. Se her hvor du kan købe vores marsvin-tøjdyr.

0 kg
Så mange kilo krabber har vores partnere hidtil været med til at fjerne fra Lillebælt

Nak og æd – krabber i Lillebælt

#nakogædenkrabbe

Krabberne er en naturlig del af havets økosystem, men lige nu er der alt for mange. Det giver en forkert balance i Lillebælt. Nogle af vores partnere er med til at aftage krabber for at sætte dem på deres menukort og andre fjerner krabber som et led i deres formidling af Lillebælt. Hjælp os med at fiske flere krabber op fra Lillebælt ved at bestille fx krabbesuppe næste gang du spiser ude.

0 kg
Så mange kilo affald har vores partnere hidtil fjernet fra Lillebælt og i naturen omkring Lillebælt

Mindre affald i Lillebælt

#affaldfrilillebælt

Vi skal sørge for at vi ikke ødelægger naturparken med affald som fx plastik i havet. De fleste af vores partnere arbejder aktivt med at reducere affald og sammen med vores partnere opfordrer vi vores gæster til at tage del i denne opgave. Du kan hos nogle af vores partnere få udleveret udstyr til din helt egen affaldsindsamlingen, som så indgår i det samlede resultat.

Middelfart Kommune logo
Kolding Kommune logo