Kom med ned under overfladen og lyt til en helt anden verden på en ny måde. Naturpark Lillebælt samarbejder med forskere på Aarhus Universitet om at give nye oplevelser og læring. Målet er at få os til at holde af og passe på livet under havoverfladen.

Nu kan du snart komme endnu tættere på alle de marsvin, der lever i Lillebælt. Den 29. april bliver verdens første online lyttestation, hvor alle kan komme og lytte med, indviet på Gl. Havn i Middelfart. Her kan du 24 timer i døgnet gå om bord i styrehuset ved Lillebæltværftet og lytte til livet under havoverfalden.

Lyttestation marsvin

Undervandsmikrofonen er placeret ud for stenrevet ved dykkerklubben “Marsvinet”, og lydkablet ender inde i det lille styrehus på havnen, som kommer til at rumme lyttestationen.

Forberedelserne til lyttestationen begyndte for et par uger siden, hvor forskere fra Aarhus Universitet, teknikere fra det engelske firma Seiche og Naturpark Lillebælts naturvejleder Annette Weiss lagde det cirka 200 meter lange lyttekabel og undervandsmikrofonen ud på havbunden ud for Sildemarken.

Undervandsmikrofonen, som det engelske firma Seiche Ltd har sponsoreret, er den første af sin slags, som alle vil få adgang til. Lyden af Lillebælt kommer via et søkabel ind til en højtaler i styrehuset ved Lillebæltværftet, som kommer til at rumme lyttestationen.

På selve dagen for åbningen af lytteposten vil havnen summe af liv, og der vil være masser af aktiviteter, man kan tage del i. Du kan se programmet for dagen her.

Du kan læse meget mere om lyttestationen, hvad den skal bruges til, og du kan lytte med ved at klikke her.