Af Niels ole Præstbro 25.10.2021

Skoleelever, lærere, politikere og kommunale forvaltninger sætter gennem de næste tre uger spot på havmiljøet i Lillebælt. Det sker, når projekt ’Hovedet i Havet’ i samarbejde med de lokale kommuner og Naturpark Lillebælt besøger en række syddanske havnebyer med Aarhus Universitets forskningsskib, Aurora.

Der er lagt op til levende undervisning, målrettet formidling, nødvendige diskussioner og underholdning, når forskningsskibet Aurora mandag d. 25. oktober stævner ud af Aarhus havn med kurs sydpå. Gennem tre ugers ekspedition bliver Aurora det flydende klasselokale for skoleelever, der lokalt har tilknytning til Lillebælt. Derudover inviteres offentligheden, beslutningstagere og politikkere med ombord eftermiddage og aftener.

Projekt ’Hovedet i Havet’ fra Aarhus Universitet besøger sammen med forskningsskibet Aurora byerne Vejle, Fredericia, Middelfart, Kolding og Sønderborg, hvor der bliver masser af aktiviteter i de fem havnebyer. Togtet strækker sig fra d. 26. oktober til d. 13. november.

Målet er at øge interessen for det havmiljø, der omgiver Danmark
”Projekt ’Hovedet i Havet’ sætter fokus på den meget spændende og righoldige natur, der findes under havets overflade og dermed er skjult for de fleste. Adskillige skoleklasser fra kommunerne kommer ombord på Aurora under ekspeditionen. Det sker som en del af et længere undervisningsforløb om det marine miljø, hvor eleverne får et grundigt indblik i, hvordan livet under havoverfladen har det.

Alle elever kommer med deres ideer og forslag til at forbedre havmiljøet gennem en ’ide-stafet’, der afsluttes i Sønderborg, hvor elevernes forslag præsenteres ved en konference i byens multikulturhus d. 13. november.

Program for Aurora i Naturpark Lillebælt

Fredericia: 29.10-1.11, Skibet ligger i Fredericia Gammelhavn

• Fredag den 29.10 og mandag den 1.11: Undervisning af lokale skoleelever på forskningsskibet Aurora og kajkanten kl 9-14 alle dage.
  • Fredag den 29.10 kl 15-17: Fyraftensmøde for Naturpark Lillebælt Partnerne, Naturråd og Visit med rundvisning og fortælling om Aurora og projekt Hovedet i Havet og dialog om Lillebælts udfordringer og tiltag.
  • Lørdag den 30.10 kl 10-14: Alle inviteres til åbent skib med rundvisninger og mulighed for at få fingrene i havet, røre en krabbe, se et bundskrab og dufte havet.
  • Lørdag kl. 12-13: Foredrag for alle interesserede i Auroras messe ’Havet i Lillebælt – hvordan går det egentlig? Og hvad gør Naturpark Lillebælt’ ved forsker Morten Holtegaard og sekretariatschef i Naturpark Lillebælt Niels Ole Præstbro.
  • Mandag den 1.11 kl 14.30-16: Sejlads fra Fredericia til Middelfart med borgmestre og politikere fra Naturpark Lillebælt. Politikere taler med forskerne om havmiljøet, om samarbejdet i naturparken og om fokus på Lillebælt.

Middelfart: 2.11-4.11, Skibet ligger i Middelfart Gammelhavn

• Tirsdag den 2.11, onsdag den 3.11 og torsdag den 4.11: Undervisning af lokale skoleelever på forskningsskibet Aurora og kajkanten kl 9-14 alle dage.
  • Onsdag den 3.11 kl 15-17: Alle inviteres ombord til åbent skib med rundvisninger og mulighed for at få fingrene i havet, røre en krabbe, se et bundskrab og dufte havet.
  • Torsdag den 4.11 kl 15-18: Sejlads fra Middelfart til Kolding med Naturpark Lillebælts sekretariat. Der vil blive taget bundprøver og iltmålinger med en Scanfisk undervejs på sejlturen og forsker Morten Holtegaard fortæller om det lokale havmiljø.

Kolding: 5.11-8.11, Skibet ligger ved kajplads 22 i Kolding Havn tæt ved Pakhuset

• Fredag den 5.11 og mandag den 6.11: Undervisning af lokale skoleelever på forskningsskibet Aurora og kajkanten kl 9-14 alle dage.
  • Lørdag den 6.11 kl. 10-14: Alle inviteres om til åbent skib med rundvisninger og mulighed for at få fingrene i havet, røre en krabbe, se et bundskrab og dufte havet.
  • Se program for dagen (plakat i pdf)
  • 10.30-11.00: Følg med i livetransmission, når Martin Pedersen fra Under Vandet undersøger Kolding Inderhavn for, hvor der kan etableres fiskebørnehaver
  • 10.00-14.00: Mød Naturpark Lillebælt og se, hvad naturparken gør for havmiljøet. Hør om bæredygtige fødevarer, og projektet Fusilli/Food2030 i Komtaineren, smag lokal krabbesuppe fra Admiralen og byg et stenrev med Kolding Stenbank.
  • 10.00-14.00: Besøg Galeasen Frem og hør om skibet og dets muligheder
  • 11.00-12.00: Gustav Schmidt Hansen, fra den nystiftede forening Nautical Kolding giver en guidet tur om havnens historie og den skatkiste af fortællinger som områdets bygninger rummer. Foreningens mission er at fremme en bæredygtig stedudvikling af Inderhavnen med fokus på udfoldelsen af vores maritime kulturarv.
    12.00-12.30: Hvad gemte sig i havnen? Foredrag om det lokale havmiljø ved biolog Henrik Rosendahl Kristiansen, Nautical Kolding i pakhuset
  • 12:30-13:00: Følg med i livetransmission, når Martin Pedersen fra Under Vandet undersøger Kolding Inderhavn for, hvor der kan etableres fiskebørnehaver
  • 13.00-13:45: Foredrag om iltsvind og havstrømme i Lillebælt ved forsker og oceanograf Morten Holtegaard i pakhuset. Foredraget vil bl.a. tage udgangspunkt i målinger fra Auroras sejlads fra Middelfart til Kolding.

Se hele programmet for Aurora.

Projekt Hovedet i Havet er støttet af Nordea-Fonden

Yderligere oplysninger:
Hovedet i Havet (Aurora): Signe Brokjær, signe.brokjaer@bio.au.dk; 5317 3454; Peter Bondo Christensen, pbc@bios.au.dk, 2261 7949
Vejle Kommune: Mads Fjeldsø Christensen, mafch@vejle.dk, 21 29 30 14
Naturpark Lillebælt (Fredericia, Kolding og Middelfart): Niels Ole Præstbro, niels.olepraestbro@middelfart.dk, 29 74 37 66
Sønderborg Kommune: Andreas Hermann, ahe@sonderborg.dk, 53 62 90 64