Nu kan du få mere viden om Lillebælt på din telefon, tablet eller PC. Lyt til marsvin live fra marsvineposten i Middelfart. Naturpark Lillebælt har sammen med det kommunalt ejede GeoFyn og MapCentia udviklet et interaktivt kort med mange oplevelser i forbindelse med den internationale havpattedyrskonference og åbningen af marsvineposten. Find Lyt til Lillebælt i kort eller på listen og udforsk Lillebælt.

Webapp Marsvin

Prøv Naturpark Lillebælts marsvin-kort

Eller skriv: marsvin.naturparklillebaelt.dk i din browser.

”Nu kan du sidde derhjemme og lytte efter skibsskruer og marsvin og hjælpe forskerne med et tryk på en knap, når du hører et marsvin. Det er et af de første eksempler på, hvad Naturpark Lillebælt vil, nemlig at samarbejde med forskere og borgere om at give nye oplevelser og ny viden. Og så håber vi, at inspirere folk til at komme ud i naturen og opleve naturparkens mange små hvaler”

Sådan siger projektleder i Naturpark Lillebælt Niels Ole Præstbro. Han er rigtig glad for samarbejdet med det kommunalt ejede GeoFyn og det private firma MapCentia om at udvikle et eksempel på, hvordan man kan formidle viden om Lillebælt.

”Vi har kørt et projekt i pilot-naturparken, hvor vi har spurgt frivillige og forskere, hvordan man bedst formidler især de marine værdier til befolkningen. Mange har peget på et interaktivt kort til telefonen kombineret med den mere direkte naturvejledning. Og nu har vi første eksempel på et kort med oplysninger om spændende steder og viden, som man kan opsøge både under og efter den store internationale havpattedyrskonference”

Håbet er, at erfaringerne fra denne løsning kan genbruges i mange flere målrettede kort om de spændende værdier, der er i Naturpark Lillebælt.

Lyt live til lyden af Lillebælt

Mange andre naturparker har interaktive kort. Det nye i denne løsning er, at hvalforskere sammen med naturparken har sat en undervandsmikrofon (en hydrofon) ud i Lillebælt ved Gl. Havn Middelfart. Lyden fra denne undervandsmikrofon, kan du nu høre via dette kort. Du skal bare finde Lyt til Lillebælt på kortet eller listen og klikke på den. Du kan også besøge marsvineposten på Gl. Havn. Den er åben hele døgnet og der er kikkert til at spotte marsvin.

Niels Ole fortæller:

”I naturparkplanen for Naturpark Lillebælt, som lige nu er i høring, foreslår Naturpark Lillebælt, at vi etablerer marsvineposter rundt om Lillebælt i alle tre kommuner, så borgere og turister får endnu bedre mulighed for at se eller høre marsvin. Vi tror på, at oplvelser i naturen giver en glæde og en viden, som får dig til at passe på vores natur og havmiljø. Undervandsmikrofoner er dog meget dyre, så det er kun, hvis vi kan få tilskud til mere forskning, at vi kan få flere hydrofoner op.”

Havpattedyr-konferencen 29. april – 3. maj

European Cetacean Societys havpattedyrskonference løber over fem dage: 29., 30. april og 1.-3. maj 2017 og afholdes på Hindsgavl Slot i Middelfart.

De to første dage afholdes ca. 15 workshops med specifikke emner og problemstillinger i forbindelse med havmiljøforskning efterfulgt af tre dage med ca. 60 foredrag i plenum og omkring 200 videnskabelige præsentationer på plakaten.

Dette har bl.a. resulteret i, at det engelske firma Seiche har valgt at opstille hydrofonen i Middelfart, så forskere fra hele verden kan se eksemplet.

Se mere om konferencen hos Middelfart Kommune

Kontakt: