Onsdag den 25. oktober 2017 fik 75 børn fra Skærbæk i Fredericia tildelt den fornemme titel ”Ung Naturparkguide”. Det var børn fra Fjordbakkeskolens 1. og 2. klasse, afdeling Skærbæk.

Det skete ved et arrangement ved Børup Sande, hvor Formanden for Miljø- og Teknikudvalget i Fredericia Kommune, Christian Bro, hædrede de unge naturparkguider med et diplom.

Børnene har arbejdet intensivt med formidling af noget af den fantastiske natur, som Naturpark Lillebælt kan byde på. Sammen med lærere fra skolen og Naturpark Lillebælts naturvejleder, har de skabt en række små filmklip, hvor de fortæller om en særlig plante eller et særligt dyr.

Med deres nye ekspertviden og deres små, fine film er de med til at sætte fokus på den nære natur og på at vi sammen skal værne om den.

”Ung Naturparkguide” er en undervisningsforløb, hvor børn uddannes til at formidle viden om naturparken til andre. Det er anden gang, at der i vores område uddannes naturparkguider. I 2015 blev 150 børn fra skoler i Kolding Kommune udnævnt til Unge Naturparkguider i Lillebælt. Det er planen, at samarbejdet med skolerne udvides, så vi får endnu flere unge naturparkguider.

Du kan se filmene her: